Appels & Perenjam

     Perenjam –  Appels & Perenjam

Mijn broer is degene die thuis de appels en peren van de bomen plukt, ik ben degene die van dit fruit compote of jam maakt. Vandaag de hele middag in de keuken bezig geweest met het maken van jam – en wat daar bij hoort! Begonnen met glazen potjes (ook de deksels) in een pan met sodawater uit te koken en deze op een schone theedoek laten drogen.

Er zijn heel veel soorten appels zoals de Jonathan, Bellefleur, Goudrenet, Zigeunerin, Bramley  – en peren: de Juttepeer, Conference, Klapspeer, Williamspeer etc. Appels en peren gesorteerd die geschikt zijn voor de verwerking tot jam. De appels en peren geschild, van klokhuis ontdaan en in stukjes gesneden. Eerst perenjam en toen die bijna op waren appels & perenjam gemaakt. Deze keer heb ik er, verandering van spijs doet eten, eens specerijen bijgedaan. Bij de perenjam: geleisuiker, gemberpoeder en kruidnagels, bij de appels & perenjam: geleisuiker, citroensap, kaneel en gemberpoeder. De specerijen hoeven pas op het laatst toegevoegd te worden, de kruidnageltjes er wel uithalen voordat de jam in de potjes gaat! De glazen potjes en dekseltjes uitkoken in een pan met water & soda en op een schone handdoek op het aanrecht plaatsen – ze zijn nu gebruiksklaar. De in de maak zijnde jam met geleisuiker enkele minuten goed door laten koken – met een grote soeplepel in de schone potjes scheppen en vullen tot aan de rand. Het schroefdeksel erop en goed aandraaien. De potjes even op zijn kop zetten en af laten koelen. Ondertussen etiketjes schrijven, in de kleuren rood en groen. De jampotjes zijn een jaar houdbaar op een koele, donkere plaats, in de kelder dus.

Over knoopskalligrafie

Mijn passie is kalligrafie en boekbinden - meer hierover in deze blog.
Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Appels & Perenjam

  1. Evelyne Metsemakers zegt:

    Ha Sjan,
    wat een mooie foto”s die je gemaakt hebt en wat een lekkere jam. Ik maak ook wel eens jam maar van appelen en peren heb ik dit nog nooit gedaan.Het lijkt me wel lekker.
    Volgens mij zou je best voor een blad als Landleven kunnen gaan werken want het hele totaalplaatje zoals je alles bij elkaar hebt gezet is perfect. Daar geef ik je een 10 voor.

Geef een reactie

