GOTISCH – BASTARDA – GOTHIC

Bastarda, een fraaie Gotische letter die ik graag mag schrijven. Compacte letter met “begin en eind” mogelijkheden. Mijn oefenvelletjes!

 

Bastarda, a beautiful Gothic letter I prefer to write. Compact letter wich can give you some ideas for the “beginning or ending” of letters. Try-outs from me!

Geschiedenis van de Bastarda

Bastarda (of bastaard of lettre batarde in het Frans), een Gotisch schrift dat in Frankrijk en Duitsland gedurende de 14e en 15e eeuw werd gebruikt om te voorzien in een vereenvoudigde letter, toepasbaar voor het kopiëren van minder belangrijke boeken of documenten.

De vroege drukkers produceerden regionale versies in een type die vooral werden gebruikt om teksten in de volkstaal af te drukken, zelden voor Latijnse teksten. De vroegste bastarda werd geproduceerd door Gutenberg in 1454/1455. De belangrijkste variëteit was de gebruikte letter in Frankrijk, die ook werd gevonden in Genève, Antwerpen en Londen.

Een andere lokale variatie werd gevonden in Nederland; Caxton’s eerste typen waren een nogal slechte kopie van dit. De Franse lettre batarde werd niet meer gebruikt in het midden van de 16e eeuw, maar de Duitse variëteit ontwikkelde zich tot het nationale Fraktur type dat tot het midden van de twintigste eeuw in gebruik bleef.

Lettertype ontwerper Johnathan Barnbrook uit Groot-Brittannië heeft met een eigentijdse interpretatie de Bastard ontworpen.

History of the Bastarda

Bastarda (or bastard or lettre bâtarde in French) was a Gothic script used in France and Germany during the 14th and 15th centuries. These scripts were designed to provide a simplified letter that was appropriate for the copying of books or documents of minor value or importance.

The early printers produced regional versions in type which were used especially to print texts in the vernacular languages, more rarely for Latin texts. The earliest Bastarda was produced by Gutenberg in 1454/1455. The main variety was the one used in France, which was also found in Geneva, Antwerp and London. Another local variety was found in the Netherlands; Caxton’s first types were a rather poor copy of this. The French lettre bâtarde passed out of use by the mid-16th century but the German variety developed into the national Fraktur type which remained in use until the mid-twentieth century.

British typeface designer Jonathan Barnbrook as designed a contemporary interpretation titled Bastard.

 

 

 

Over knoopskalligrafie

Mijn passie is kalligrafie en boekbinden - meer hierover in deze blog.
Dit bericht werd geplaatst in Kalligrafie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s