OVER GANZENVEREN EN MEER – ABOUT QUILLS AND MORE

Zondag 9 augustus 2015 – Over precies 20 dagen gaat de reis naar Engeland beginnen, naar Knuston Hall nabij Irchester in Engeland. Een week samen met gelijkgestemden, oefenen en kalligrafische ideeën op te doen. Kijk er echt naar uit!  Birds of a feather flock together.

Vanmorgen kwam ik een verzameling ganzeveren tegen in  mijn atelier. Een ganzenveer is een schrijfinstrument gemaakt van de slagpen van een gans of een andere grote vogel. Het gebruik van dit schrijfgerei stamt uit de Middeleeuwen. De komst van de ganzenveer, rond het jaar 700, verdrong de rietpen die tot dan gebruikelijk was. De veer werd op de juiste wijze bewerkt en in de inkt gedoopt, waardoor deze zich volzoog met inkt en ermee geschreven kon worden. Door de komst van de metalen pen is het gebruik van de ganzenveer voor gewoon schrijven verdwenen, maar in de kalligrafie wordt de ganzenveer nog altijd superieur geacht aan metalen pennen.

De veer moet eerst op de juiste wijze bewerkt worden alvorens men ermee kan gaan schrijven. De veer wordt schuin aangesneden en men verwijdert het merg, dan volgt het harden van de veer. Daartoe werd de pen zolang in water geweekt tot deze er glanzend wit uitzag. Voor het eigenlijke harden werd het ingeweekte gedeelte in een houder met heet zand van de juiste temperatuur (170-180 °C) gestoken tot de punt doorschijnend werd. Het zand moest zo heet zijn dat de pen wel siste, maar niet barstte. Tot slot werd de bovenste huidlaag van de pen gekrabd, waarna de pen gesneden kon worden.

Voor kalligraferen met ganzen- of zwanenveer moet de gebruikte inkt niet te dun zijn. Denk hierbij aan inkt met een consistentie van (ongeklopte slag-)room.

Sunday 9 August 2015 – About exactly 20 days the journey to England starts, to Knuston Hall near Irchester in England. A week together with congeniality, practise and pick-up calligraphic ideas. Really looking forward to it! Birds of a feather flock together.

This morning I found some  quills in my studio. A quill is a writing tool made from the quill from a goose or another large bird.The use of such stationery is dated from the Middle Ages. The arrival from the quill, about the year 700, ignored the reed pen which was used until that time. The quill became fixed on the right way and dipped into ink, whereby this suck up with ink and writing was possible. By the arrival from the metal pen the use of the quill for usual writing disappeared, but in calligraphy the quill is still superior from metal pens.

First there has to be worked on the feather before you can start writing. The quill becoms cut slant and the marrow removes, than follows the harden from the quill. In order to do that the pen is soaked in water as long as it seemed glossy white. For the real harden the soaked part was put in hot sand with a correct temperature (170-180 degrees C) till the point becomes translucent. The sand had to be so hot that the pen sizzled but didn’t split. At the end the front skill was scratched from the pen, than the pen was ready for cutting.

For calligraphers with a goose – or swam quill the used ink must not be to thin. Think primary at ink with a consistence from (unclotted) cream.

Over knoopskalligrafie

Mijn passie is kalligrafie en boekbinden - meer hierover in deze blog.
Dit bericht werd geplaatst in Kalligrafie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s