ZATERDAG IN ZUTPHEN

Zutphen is een stad (Hanzestad) en gemeente in de Nederlandse provincie Gelderland, aan de rivier de IJssel. De geschiedenis van Zutphen bestrijkt meer dan 1700 jaar. In die tijd is het uitgegroeid van een Germaanse nederzetting, via een belangrijk machtscentrum rond 1000 en een succesvolle handelsstad rond 1300 tot een middelgrote stad anno nu. De stad kreeg stadsrechten aan het einde van de twaalfde eeuw en trad toe tot de Hanze. Het Wapen van Zutphen draagt nog altijd de symbolen van een Hanzestad. In 2005 is de voormalige naastgelegen gemeente Warnsveld gefuseerd met Zutphen.

Zaterdag, 6 april s’morgensvroeg met de trein naar Zutphen. Eindelijk een mooie lentedag! Ik had afgelopen week ontdekt dat er een winkel met Engelse producten en kleding gehuisvest is. Echt een bezoekje waard. Daarna een mooie wandeling gemaakt door Zutphen, langs monumentale gebouwen en kerken.

Op de Walburgiskerk nog een mooie tekst van Ida Gerhardt ontdekt. Het Grafisch Museum had ik graag bezocht maar dat is inmiddels (helaas) opgeheven. Tot slot nog even naar de IJsselkade, deed me denken aan het gedicht: Denkend aan Holland zie ik brede rivieren van Hendrik Marsman. Dit gedicht heb ik zelfs nog ooit gekalligrafeerd!

Zutphen is a city in the Dutch county Gelderland, near the river the IJssel.Saturday the 6th of April, I took the train in the early morning to Zutphen. Finally a nice Spring day! Last week I discoverd there is an English shop with all kinds of English products. It was really worth a visit.

Then I walked through this city and passed very old buildings and churches. Zutphen has a very rich history. Once there was a Grafical Museum but that’s closed now. At least I went to the IJsselkade,  made me think of the poem from a famous Dutch writer: Thinking of Holland, I see wide rivers…….from Hendrik Marsman. A poem I have once written in calligraphy!

Over knoopskalligrafie

Mijn passie is kalligrafie en boekbinden - meer hierover in deze blog.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.